Yli 200 ihmistä vastasi Interin kehittämiskyselyyn – tunnelma ja urheilullinen panos tärkeimmät syyt ottelukäynteihin

Toteutimme marraskuussa kehittämiskyselyn, jonka avulla kartoitimme kokemuksia Interin ottelutapahtumista, viestinnästä ja pelaajatarinoista. 236 ihmistä antoi näkemyksensä Interin kehittämiseen, valtavat kiitokset panoksestanne!
Kyselyn vastaukset ohjaavat ottelutapahtumien ja viestinnän kehittämistä. Vastauksia on käyty läpi yhdessä Interin tapahtuma- ja viestintätiimin sekä Veritas stadionin ravintolayhtiön kanssa, ja kehittämistyö jatkuu talven aikana. Tuomme jo tässä vaiheessa esille tärkeimpiä oivalluksia kyselyn tuloksiin liittyen, ja viestimme kehitystoimenpiteistä lisää ennen Veikkausliigakautta 2026.
Vastaajien kohderyhmä
Kyselyyn vastanneet ovat keskimäärin erittäin sitoutuneita Interin seuraajia. Yli 70 % vastaajista oli nähnyt vähintään viisi Interin kotiottelua paikan päällä kaudella 2025. Kolmasosa vastaajista katsoo kotiottelut Itäpäädyssä ja kaksi-kolmasosaa pääkatsomossa. Valtaosa vastauksista tuli yli 25-vuotiailta katsojilta (93 %).
Puolet vastaajista katsoo myös Interin vierasotteluita aktiivisesti Ruudun kautta (yli 4 ottelua kauden aikana), kotiotteluissa vastaava osuus on 22 %.
Keskimäärin tyytyväisyys Interin ottelutapahtumiin on hyvällä tasolla (3,8 / 5,0) ja vielä useampi suosittelee otteluita ystävilleen (4,2 / 5,0).
Ottelukäyntiin vaikuttavat tekijät
Vastaukset ottelukäynteihin vaikuttavista tekijöistä toivat erittäin mielenkiintoisia näkemyksiä. Interin otteluiden hieno tunnelma on erittäin merkittävä tekijä ottelukäynteihin sekä Itäpäädyn että pääkatsomon katsojille. Pääkatsomon katsojilla vastauksissa korostuu lisäksi hieman enemmän katsomopaikan mukavuus ja hyvä näkyvyys. Ottelun urheilullinen merkitys on tärkeä tekijä, mutta seuran menestys ei itsessään juurikaan vaikuta ottelukäynteihin.
Interin pelaajien tunnistamisella sekä pelaajatarinoiden tuntemisella oli vastausten perusteella erittäin merkittävä vaikutus ottelukäyntien määrään. Vastausten ja tilastoanalyysin perusteella neljän Interin pelaajan lisätunnistaminen sekä myös neljän lisä-pelaajatarinan oppiminen lisäsivät keskimäärin yhden ottelukäynnin kaudelle, ja vaikutus yltää aina 3,5 lisäotteluun asti. Vastaajat tunnistivat Interin pelaajat nimeltä ja kasvoilta erittäin hyvin, mutta pelaajatarinat olivat vähemmän tunnettuja. 83 % vastaajista tiesi enintään viiden pelaajan tarinan. Tärkeimmät tietolähteet olivat medioiden uutisartikkelit sekä Interin omat pelaajaesittelyt.
Ottelupäivän sääennusteella tai vastustajan pelaajien tunnistamisella ei ollut juurikaan vaikutusta vastaajien ottelukäynteihin. Ottelutapahtuman oheisohjelma ei ole tällä hetkellä merkittävä tekijä ottelukäynteihin, mutta tilastoanalyysin mukaan sillä voi olla kasvava merkitys, sillä oheisohjelmaa tärkeänä pitävät käyvät katsomassa keskimäärin enemmän otteluita kauden aikana. Ottelutapahtuman kehittämisestä lisää alkuvuoden 2026 aikana.

Interin viestintäsisällöt
Interin viestintäsisällöt saivat kiitosta erityisesti avoimissa palautteissa. Erityisen kiinnostavia sisältöjä olivat vastausten perusteella siirto- ja sopimusuutiset, otteluiden huippuhetket, sarjatilanneanalyysit, taktiset sisällöt, kannattajakulttuuri- ja tarinat sekä seurayhteisö ja -historia.
Avoimissa palautteissa useasti toistunut toive on saada entistä enemmän Interin seurayhteisön ihmisiä tutuiksi. Pelaajien osalta toivottiin lisää heidän arkipäiväänsä ja persoonaansa kuvaavia sisältöjä (esim. Myday-videot). Pelaajien lisäksi toivottiin seuraihmisten esittelyä (valmentajat, toimihenkilöt, alumnit, kannattajat jne.) ja ”kurkistusta kulissien taakse”. Vastausten perusteella tulkitsemme, että Interin viestinnän nykyinen kehityssuunta kiinnostavien henkilötarinoiden esilletuontiin on toivottu.
Ottelutapahtumien kehittäminen
Keskimäärin tyytyväisyys Interin ottelutapahtumiin on hyvällä tasolla (3,8 / 5,0) ja vielä useampi suosittelee otteluita ystävilleen (4,2 / 5,0). Ottelutapahtumista eniten positiivista palautetta annettiin sisääntulojen ja järjestyksenvalvonnan toimivuudesta, pääkatsomon palveluista, 2025 lanseeratusta kenttäkuuluttajasta ja -ohjelmasta, sekä yleisesti otteluiden tunnelmasta.
Kehityskohteina nostettiin esille Olympiakatsomon ja Itäpäädyn äänentoiston heikko kuuluvuus. Kuuluvuutta parannetaan yhteistyössä Turun kaupungin kanssa ennen liigakautta 2026. Lisäksi Itäpäädyn kioskikapasiteettiiin ja ruokavalikoimaan toivottiin parannusta. Itäpäädyn palvelukonseptia kehitetään yhteistyössä Veritas Stadionin ravintolayhtiön kanssa kaudelle 2026.
Varmista paikkasi huippujännittävälle liigakaudelle 2026 – kausikortit Tiketistä!
FC Interin kausikortti kaudelle 2026 sisältää:
– Sisäänpääsyn kaikkiin FC Interin kauden 2026 Veikkausliigan kotiotteluihin
– Sisäänpääsyn FC Interin Suomen Cupin kotiotteluihin 2026 (pl. mahdollinen finaali)
– Kuljetuksen ja ottelulipun yhteen myöhemmin ilmoitettavaan Veikkausliigan vierasotteluun kaudella 2026
– Sisäänpääsyn kaikkiin FC Interin reservijoukkueen kauden 2026 kotiotteluihin Miesten Ykkösessä
– Etuosto-oikeus Konferenssiliigan karsintojen kotiottelulippuihin
– Kausikorttilaisena osallistut kuukausittaiseen Stadium -tuotelahjan arvontaan
Sivu päivitetty 09.12.2025




































