vko.09 // 5.3.2019

​FC Inter Marbellassa 2: Liikkuvuutta ja reagointia

​FC Inter Marbellassa 2: Liikkuvuutta ja reagointia

Päivän voimaharjoituksien tarkoituksena on kehittää liikkuvuutta, tilannenopeutta ja reagointia. (Kuva: FC Inter Turku)

Marbellan jalkapallokeskuksessa on herätty uuteen aurinkoiseen päivään. Koti-ikävästä ei ole havaittavissa merkkejä lämpötilan lähennellessä jo aamusta 15 asteen rajaa.

Vaikka ensimmäistä päivää edeltävä yö meni käytännössä kokonaan matkustamiseen ja bussissa sekä lentokoneessa saadun unen määrä vaihteli suuresti porukan kesken, ei väsymyksestä ollut tietoakaan ensimmäisiin harjoituksiin suunnatessa.

Loistavassa kunnossa oleva luonnonnurmi, kirkkaalta taivaalta paistava aurinko ja kentän vieressä kohoavat vuoristomaisemat saivat mahdolliset väsymyksen tunteet unohtumaan. Harjoitusten jälkeen päästiin myös tutustumaan lähiseutuun sekä paikalliseen liikennekäyttäytymiseen, kun neljästä autokunnasta yksikään ei tainnut löytää ensimmäisellä yrittämällä suorinta tietä treenikentältä hotellille.

Tänään joukkueen päivä on käynnistynyt aamiaisella jo ennen kahdeksaa ja harjoituskentälle suunnattiin ensimmäistä kertaa jo aamuyhdeksäksi. Perjantai-iltapäivän harjoitusottelu norjalaista IK Startia vastaan on vielä kaukana edessä päin, mutta joukkueen harjoittelussa katseet ovat jo vahvasti tulevassa vastustajassa. Joukkueen teknistaktinen harjoittelu suunnitellaan vastustajajoukkueen mukaan ja ottelun ajankohta määrittää fyysisten harjoitteiden sisällön.

Tänään tiistaina joukkue harjoittelee -3 päivälleen tyypillisesti korkealla intensiteetillä. Edustusjoukkueen fysiikkavalmentaja Michel Bellver kertoo päivän harjoitteilla haettavan nimenomaan liikkuvuutta ja oikeanlaista reagointia suorituksiin:

- Tänään harjoituksissa tehdään tavallista enemmän voimaharjoituksia. Tarkoitus ei ole lisätä lihasmassaa, vaan parantaa pelaajien liikkuvuutta etenkin suunnanvaihtotilanteissa ja kehittää lähtönopeutta, selventää Bellver.

- Koko harjoituksen pääteemana on liikkuminen ja keskitymme siihen, miten nämä liikkeet siirretään harjoituksista oikeisiin pelitilanteisiin. Olennaista ei ole toistojen määrä, vaan se, että pelaaja osaa reagoida nopeasti eri tilanteissa. Harjoituksissa pelaajien tehtävä on reagoida oikealla tavalla asioihin, joita eivät välttämättä osaa odottaa, lisää Bellver.

Teknistaktisten ominaisuuksien tapaan myös Interin fyysisen harjoittelun puoli on hyvin linjassa leirimaan harjoittelutavan kanssa. Samaa fyysisen harjoittelun metodia noudatetaan Espanjan lisäksi myös Portugalissa. Vaikka Interin teknistaktinen harjoittelu onkin hyvin lähellä hollantilaista tapaa harjoitella, eroaa fyysinen harjoittelu hollantilaisjoukkueiden tekemisestä. Interin edustusjoukkueen fyysinen harjoitteluviikko voidaankin jakaa karkeasti ottaen seuraavasti:

Ottelupäivä: Tavoitteena aina 100 % suoritus.

Ottelun jälkeinen päivä = + 1 päivä: Ottelussa pelanneille pelaajille palauttava päivä, muille ylikuormittava harjoitus.

+ 2 päivä: Vapaapäivä.

- 4 päivä: Fyysiset harjoitukset korkealla intensiteetillä tehtäviä lyhytkestoisia jalkapallosuorituksia.

- 3: päivä: Fyysiset harjoitukset korkealla intensiteetillä pidempikestoisia jalkapallosuorituksia.

- 2 päivä: Fyysisten harjoitusten intensiteetti 40 % kahden edellisen päivän suoritustehosta. Tavoitellaan superkompensaatiota eli maksimaalista tuoreutta lähestytään aktiivisen palautumisen kautta.

Ottelua edeltävä päivä = -1 päivä: Fyysiset harjoitukset kehoa herätteleviä lyhytkestoisia ja teräviä, palautukset pidempiä.

Mikäli otteluiden välissä on vähemmän kuin kuusi päivää, sovelletaan viikkorytmiä jättämällä jokin päivä pois tai yhdistelemällä kahden päivän teemoja. Jos taas otteluiden välillä on enemmän kuin kuusi päivää, lisätään viikkorytmiin fyysinen päivä. Näin Interin pelaajat ovat aina kentällä mahdollisimman tuoreita.

Treenien täyteistä päivää pääset jälleen seuraamaan Interin somekanavista käyttäjällä @FCInterTurku sekä tunnisteella #fcintermarbellassa. Iltapäivällä on ohjelmassa vielä toiset treenit. Harjoituksissa keskitytään edelleen liikkuvuuteen ja reagointiin, mutta aamuista pienemmällä intensiteetillä.